سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 30 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
محیط زیست جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۸:۰۴:۲۲

آغاز مطالعات نجات زیستگاه‌های مرجانی خارگ

باشگاه خبری فراساحل: در راستای نجات زیستگاه‌های مرجانی مورد هجوم توتیان دریایی در اطراف جزیره خارگ، مطالعات توسط پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان آغاز شده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت مانا، معاون محیط‌زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار داشت: هم‌اکنون یکی ازمهمترین معضلات زیست محیطی دریایی در استان، هجوم توتیان دریایی در زیستگاه‌های مرجانی اطراف جزیره خارگ است. طلاب، ادامه داد: یکی از دلایل این رشد بی‌رویه، تخریب شرایط اکولوژیکی زیستگاه دریایی در آب‌های اطراف جزیره خارگ است. معاون محیط‌زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر یادآور شد: همچنین صید غیرمجاز و بی‌رویه ماهیان بومی منطقه نیز یکی دیگر از دلایل افزایش بی‌رویه توتیان دریایی است. به گفته طلاب ورود صیادان به مناطق حفاظت شده پناهگاه حیات وحش جزیره خارگ باعث شده تا جمعیت ماهیانی که برای تغذیه از توتیان دریایی استفاده می‌کردند کاهش یابد و همین امر باعث افزایش روز افزون توتیان دریایی شده است.

وی با بیان اینکه مقابله با جمعیت زیاد توتیان دریایی، نیاز به همت ملی و همکارهای فرابخشی دارد، اظهار داشت: امیدواریم با همكاری سازمان حفاظت محیط‌زیست، حمایت ملی را در راستای کنترل جمعیت توتیان دریایی در اطراف آب‌های خارگ و خارکو جذب کنیم. وی در خصوص نحوه مقابله با جمعیت توتیان دریایی اظهار داشت: بررسی‌های اولیه توسط گروهی از کارشناسان محیط‌زیست استان بوشهر به منظور بررسی وضعیت جمعیت توتیان دریایی در اطراف جزایر خارگ و خارکو، چندی پیش انجام شده است. وی گفت:این گروه کارشناسی پس از غواصی در اطراف جزایر خارگ و خارکو و انجام پایش، از میزان وجود توتیان دریایی در آب‌های این مناطق سرشماری به عمل آوردند و گزارش مفصلی در این خصوص تهیه كردند. معاون محیط‌زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر، تصریح کرد: نتیجه این بررسی‌ها برای ارائه راهكار مناسب به منظور كنترل جمعیت توتیان دریایی و جلوگیری از ازدیاد آن به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارسال شده است. طلاب تصریح کرد: به‌منظور از بین بردن جمعیت توتیان دریایی در اطراف جزیره خارگ از دو ماه پیش مطالعات توسط پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان آغاز شده است.

به گفته معاون محیط‌زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر، آب‌های اطراف جزایر خارگ و خارکو در خلیج‌فارس ذخایر قابل توجهی از بی‌نظیرترین مرجان‌های دنیا را در برگرفته است. توتیای دریایی یا خارپُشت دریایی یک جانور آبزی کوچک خاردار است که در تمامی اقیانوس‌های جهان یافت می‌شود. پوسته آن گرد و پوشیده از تیغ است و اندازه آن در سن بلوغ میان ۳ تا ۱۰ سانتیمتر است. توتیاها جانورانی همه‌چیزخوار هستند که بستر دریاها را تمیز می‌کنند. این جانوران در نگاه اول بی‌جان به چشم می‌آیند. دهان این جانوران دارای دندان و اندام جونده بسیار پیچیده‌ای است. رنگ آنها معمولا سیاه، سبز، زیتونی، قهوه‌ای، بنفش و قرمز است. توتیان دریایی همانند دیگر خارپوستان قرینگی پنج‌گانه دارند. حرکت آنها به‌وسیله صدها پای لوله‌ای کوچک، شفاف و چسبناک انجام می‌گیرد.



  کد خبر : 358
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :